Trainer Karen Faber:
"Wanneer je deelneemt aan deze opleiding, kan het zomaar zijn dat je collega’s niet
direct staan te springen: Filosoferen? Is dat nou wat we zo hard nodig hebben in het
onderwijs? Alleen al over wat Filosofie precies is, bestaan verschillende ideeën en
veronderstellingen. Natuurlijk ben je als deelnemer aan onze Opleiding
Kinderfilosofie zelf al geïnteresseerd in filosoferen met een groep, maar het kan een
uitdaging zijn om ook je collega’s te overtuigen van het nut ervan.
Het feit dat filosoferen de ontwikkeling van kinderen op cognitief en sociaal vlak
stimuleert, is nog niet bij iedereen bekend. Gelukkig groeit dit inzicht wel en raken
steeds meer mensen enthousiast.
Bij de eerste trainingsdag komen sommige deelnemers een beetje huiverig binnen.
Interesse in kinderfilosofie is er zeker, ze zijn gewend om veel vragen aan kinderen
te stellen, maar ze vragen zich af: mag ik het filosoferen noemen? Aan ons de mooie
uitdaging om aan te geven wanneer het filosofisch is en de deelnemers positieve
ervaringen op te laten doen door vooral veel samen te oefenen en persoonlijke
feedback te geven, in een klein groepje met steeds twee van onze drie ervaren
trainers.
Het geeft me voldoening als mensen daarna met zelfvertrouwen de praktijk
instappen: ‘ik doe het gewoon, ik durf nu kritisch door te vragen en kinderen verder
aan het denken te zetten’. We krijgen regelmatig te horen van deelnemers te horen
dat dit zulke mooie gesprekken oplevert, die ze niet hadden willen missen. Het zorgt
voor verdieping en verwondering in hun mooie vak als leerkracht."
Comments