top of page

Wat geeft je de meeste voldoening bij het geven van de Opleiding Kinderfilosofie?



Trainer Karen Faber:


"Wanneer je deelneemt aan deze opleiding, kan het zomaar zijn dat je collega’s niet

direct staan te springen: Filosoferen? Is dat nou wat we zo hard nodig hebben in het

onderwijs? Alleen al over wat Filosofie precies is, bestaan verschillende ideeën en

veronderstellingen. Natuurlijk ben je als deelnemer aan onze Opleiding

Kinderfilosofie zelf al geïnteresseerd in filosoferen met een groep, maar het kan een

uitdaging zijn om ook je collega’s te overtuigen van het nut ervan.

Het feit dat filosoferen de ontwikkeling van kinderen op cognitief en sociaal vlak

stimuleert, is nog niet bij iedereen bekend. Gelukkig groeit dit inzicht wel en raken

steeds meer mensen enthousiast.

Bij de eerste trainingsdag komen sommige deelnemers een beetje huiverig binnen.

Interesse in kinderfilosofie is er zeker, ze zijn gewend om veel vragen aan kinderen

te stellen, maar ze vragen zich af: mag ik het filosoferen noemen? Aan ons de mooie

uitdaging om aan te geven wanneer het filosofisch is en de deelnemers positieve

ervaringen op te laten doen door vooral veel samen te oefenen en persoonlijke

feedback te geven, in een klein groepje met steeds twee van onze drie ervaren

trainers.

Het geeft me voldoening als mensen daarna met zelfvertrouwen de praktijk

instappen: ‘ik doe het gewoon, ik durf nu kritisch door te vragen en kinderen verder

aan het denken te zetten’. We krijgen regelmatig te horen van deelnemers te horen

dat dit zulke mooie gesprekken oplevert, die ze niet hadden willen missen. Het zorgt

voor verdieping en verwondering in hun mooie vak als leerkracht."

Karen Faber


bottom of page