Burgerschap door kinderfilosofie
2 themamiddagen op woensdagen: 19 maart en 14 mei 2025
Ben jij op je school bezig met burgerschap, heb je je visie staan, maar zoek je nog een manier om daar invulling aan te geven? Lijkt het creëren van een democratische oefenplaats je interessant?
Dan zijn deze themadagen bedoeld voor jou!
Op twee middagen bieden we je een verrijking voor jouw beroepspraktijk.
Waarom deze themamiddagen?
Filosoferen met kinderen en jongeren is burgerschapsvorming. Als kinderfilosofen, trainers en onderwijsadviseurs zijn wij al vele jaren actief op scholen, veelal in het kader van burgerschap. Deze ervaringen delen we graag met jou. Dit doen we niet door lange theoretische verhalen, maar door concreet samen werkvormen te ervaren en deze te koppelen aan de kerndoelen van het SLO en aan vier doelstellingen van kinderfilosofie.
19 maart 2025
Duik in de wereld van de kinderfilosofie
Wat is kinderfilosofie en welke kerndoelen bereik je ermee?
Op deze themamiddag nemen we je direct mee en laten je zelf beleven hoe kinderfilosofie werkt. Je krijgt een indruk van materiaal en werkvormen die je direct kunt inzetten in de klas. We werken uit het boek Ik zag twee beren filosoferen van Sabine Wassenberg en Maaike Merckens Bekkers. Dit boek biedt een introductie in de kinderfilosofie en voorbeeldlessen, over allerlei burgerschap-gerelateerde thema's.
In deze middag ervaren we verschillende werkvormen en koppelen deze aan de kerndoelen van het SLO.
Filosoferen met je klas levert verwondering, plezier en verbinding op. Het heeft een belangrijke pedagogische functie. Leerlingen leren kritisch te na te denken, te nuanceren, te luisteren naar elkaar, zich te verwoorden en met respect met andere meningen om te gaan. Daarom draag je door filosofische gesprekken bij aan kritisch-democratisch burgerschap.
VOOR WIE?
​Onderwijsprofessionals
Voor iedereen die interesse heeft in kinderfilosofie in het basisonderwijs, VO en MBO, met name leerkrachten, coördinatoren Burgerschap en schooldirecteuren.
DOOR WIE?
​De trainers
Deze studiemiddagen zijn ontwikkeld en worden gegeven door Karen Faber, Maaike Merckens Bekkers en Sabine Wassenberg.
14 mei 2025
In gesprek over gevoelige onderwerpen in de klas
Hoe doe je dat?
Als leerkracht heb je een normatief beroep en je staat voor onze democratische rechtstaat. Tegelijkertijd komen kinderen en jongeren soms met kwetsende of harde uitspraken, onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Vrijheid van meningsuiting schuurt dan aan artikel 1: recht op gelijke behandeling, discriminatie is niet toegestaan. Dit kan lastig zijn en misschien ga je gesprekken hierover liever uit de weg. Maar de wereld komt de klas binnen, inclusief alle polariserende ideeën, extreme opvattingen en emoties.
Op deze middag krijg je tools aangereikt om zo’n gesprek open en filosofisch te benaderen.
Hoe blijf je uit een welles-nietes-debat?
Hoe kun je de achterliggende vraag ontdekken en samen onderzoeken?
We gaan in op concrete casuïstiek van de deelnemers en geven tips voor interventies, zodat je merkt dat - zelfs als het schurend of spannend wordt - je respectvol het gesprek kunt voeren.
WAAR, WANNEER, HOEVEEL?
Een of twee themamiddagen burgerschap
Waar?
De Kargadoor
Oudegracht 36
3511 AP Utrecht
​​
Wanneer?
Deze themamiddagen zijn op 19 maart en 14 mei 2025 van 15:00-17:30 uur.
​​​
Kosten:
Voor deze twee themamiddagen betaal je 390 euro (incl. BTW). Hiervoor krijg je tevens een lesboek t.w.v. 19,95 euro.
Wil je één middag bijwonen?
Dat kan! Dat kost 195 euro per middag (incl. BTW).
De studiedagen zijn tevens in company te boeken, door uw schooldirectie of schoolbestuur (kosten in overleg).