top of page

Leven er kabouters in een paddenstoel?

Wat doet de Opleiding Kinderfilosofie met onze deelnemers? We vragen ze zelf om iets te schrijven. Lees hier de ervaring van Brecht:


De laars aan de voet van mijn dochter vloog door de lucht en bleef hangen boven een in het gras verstopte paddenstoel. Ze hief haar knie om nog een beetje snelheid te kunnen maken voor het Grote Stampspel. Tot ik de twijfel zag toeslaan en ze haar laars als een hovercraft boven de paddenstoel liet zweven. Want wat nou als er toch iemand woonde? Zij hield haar adem in en ik zag nog net geen rood puntmutsje wegschieten.

Dit. Wanneer je het onmogelijke voor mogelijk houdt en geen drang voelt om het af te doen als flauwekul. En ik was het een beetje vergeten, denk ik, dat gevoel van verwondering. En de waarde daarvan. Totdat ik begon aan de opleiding Kinderfilosofie. Want wat is het belangrijk! Om niet met je oordeel het onmogelijke plat te stampen maar om te zweven boven de vraag om deze van alle kanten te kunnen onderzoeken. En vanuit verwondering zijn oordelen veel makkelijker op te schorten dan vanuit bijvoorbeeld verplichting. Het is ook veel leuker.

Doordat Karen, Maaike en Sabine mijn verwonderantenne opnieuw hebben gericht, zijn mijn filosofische gesprekken met volwassenen ook veranderd. Ik ben zachter geworden, zonder te verzanden in mijmeren of dromen. Want dat is niet wat filosoferen is. We schudden het denken op als een kussen zodat je hoofd zacht landt in het niet-weten. En je weet ook weer een beetje meer wel. Zo weten wij nu dat er niet genoeg ruimte was tussen het gras en het plafond van de paddenstoel en dat een aardappelbovist daarom geen goed onderkomen is voor een kabouter.


Brecht


Nieuwsgierig geworden naar wat kinderfilosofie voor jou kan betekenen?

Lees meer over de Opleiding Kinderfilosofie!




bottom of page