top of page

De plusgroep raakt helemaal in de war

Wat doet de Opleiding Kinderfilosofie met onze deelnemers? We vragen ze zelf om iets te schrijven. Lees hier de ervaring van Suzan Elmas.






‘Ooo, ik raak helemaal in de war!’

‘Hier heb ik nog nooit over nagedacht’

‘Maar … is het dan allemaal goed?’

Zo maar wat reacties van mijn 8- en 9-jarige leerlingen uit de Plusgroep na een halfuurtje

filosoferen over de vraag of dieren kunnen denken. Het was de eerste paar keer even

zoeken, filosoferen. Voor hen en voor mij ook. Zo gewend als ze zijn op de basisschool om

vooraf gedefinieerde woorden in te vullen op stippellijntjes en dat er maar één goede

uitkomst is van een rekenopgave. Filosoferen is echt anders. Het is vrij denken, samen op

onderzoek uitgaan, verschillende ideeën naast of tegenover elkaar, taal vinden voor je

gedachten, iets zeker weten en… even later toch niet meer. En na afloop meer vragen

hebben dan antwoorden.

Voor mij als leerkracht is de uitdaging om het gesprek goed te begeleiden, door ervoor

zorgen dat het niet alle kanten opgaat en dat leerlingen hun mening goed onderbouwen.

Maar ook zelf vooraf goed nadenken over de vorm. Geconcentreerd luisteren houden ze op

deze leeftijd maximaal 20 minuten vol dus moet er voor de afwisseling ook getekend worden of rondgelopen of een spel gedaan worden. Ook om weer nieuwe gedachten te ontwikkelen.


De Opleiding Kinderfilosofie heeft mij als leerkracht veel inzicht en ook handvatten

opgeleverd om nog beter met mijn leerlingen te filosoferen. De opleiding bestaat uit een

stuk theorie waarbij een aantal belangrijke filosofen en de deelgebieden van de filosofie

worden besproken. Daarnaast is er veel aandacht voor de praktijk: hoe neem je een

socratische houding aan, hoe leid je een filosofisch gesprek en pleeg je interventies voor

meer diepgang, welke ‘doorvragen’ kun je stellen en hoe analyseer je redeneringen. Ook is

er een hele dag ingeruimd voor werkvormen die je kunt inzetten om ervoor te zorgen dat

leerlingen actief en betrokken blijven.

Bijzonder inspirerend vond ik zelf ook de filosofische (oefen)gesprekken met medestudenten

over allerlei thema’s, bijvoorbeeld de betekenis van vriendschap, de schoonheid van kunst,

spreken of zwijgen.

Tijdens de filosofieles oefenen de leerlingen als het ware met burgerschap. Ze voeren een

open gesprek, wisselen meningen uit met respect voor de ander, ze leven zich, denken

kritisch na en formuleren zorgvuldig. Dit zijn belangrijke vaardigheden. Met de toenemende

aandacht voor burgerschap op de basisschool gaan we vast nog veel meer filosoferen met

kinderen.


Suzan Elmas

Plusgroepleerkracht



Nieuwsgierig geworden naar wat kinderfilosofie voor jou kan betekenen?

Lees meer over de Opleiding Kinderfilosofie!   


Comments


bottom of page