top of page

Toetsmatrix Kinderfilosoof level 1

Wie 4 trainingsdagen van deze Opleiding Kinderfilosofie heeft gevolgd kan zich laten registreren als Kinderfilosoof Level 1. Dit staat goed op je CV en werkt in je voordeel als je je hard gaat maken om kinderfilosofie een grotere rol te laten spelen op jouw school. Ook kun je je, als je lid  bent van Centrum Kinderfilosofie op het platform van de website van Centrum Kinderfilosofie profileren als Kinderfilosoof level 1. Lees hier de procedure.

Matrix Kinderfilosofie level 1

Invullen & Uploaden & Betalen

1. Heb jij minstens vier dagen training of opleiding gevolgd in Filosoferen met kinderen/jongeren?

2. Heb jij minstens vier filosofische gesprekken met kinderen of jongeren geleid?

3. Heb je de kennis en ben je in staat om een pedagogisch klimaat te scheppen waarin het voor de deelnemers mogelijk is om zich vrij te uiten, van mening te verschillen en met anderen samen te denken om te leren redeneren?

4. Hoe moedig jij deelnemers aan om zelf of samen te denken?

5. Als jij kunst, films, literatuur, nieuws, objecten, musea, uitjes en gebeurtenissen als focus en startpunt voor een filosofisch onderzoek selecteert, wat bepaalt dan je keuze?

6. Hoe maak jij deelnemers vertrouwd met meerdere manieren om kwesties te bevragen en onderzoeken? Welke manier gebruik jij?

7. Hoe moedig jij de deelnemers aan om redenen te geven voor hun opvattingen en om te onderzoeken of redeneringen kloppen?

8. Hoe zorg jij ervoor dat de omgeving past bij je intenties voor de onderzoeksgemeenschap?

9. Wat kenmerkt volgens jou filosofische vragen, dus vragen die de deelnemers aanmoedigen om een onderwerp filosofisch te onderzoeken?

10. Wat maakt een gesprek filosofisch?

11. Kun jij elk onderwerp geschikt maken voor filosofisch onderzoek?

12. Kun je laten zien dat jij diverse interventies toepast die bijdragen aan de ontwikkeling van de filosofische onderzoeksgroep?

13. Hoe houd je het gesprek filosofisch?

14. Laat zien dat je kan reflecteren op zowel de inhoudelijke, didactische en organisatorische aspecten van het filosofische gesprek.

15. Upload hier een video- of audioregistratie van een filosofisch gesprek met een groep(je) kinderen of jongeren, upload het lesontwerp dat je vooraf hebt gemaakt en een reflectie/evaluatie op hoe de les is gegaan (wees kritisch).

Upload hier een video file
Upload hier een audio file
Lesplan & evaluatie in tekstbestand

We hopen dat alles duidelijk is en dat alles werkt. Neem contact met ons op bij technische haperingen.

TIP: bij de betalingspagina, mocht het invullen van je gegevens 'Nederland' niet geaccepteerd worden, vul dan een ander land in. 

Het is gelukt! Stap 4 is volbracht. Binnen een maand ontvang je een beoordeling (stap 5).

bottom of page